Betekenis van Khatam-un-Nabiyyeen

Door: Suhaib Akmal

ARGUMENT I: KHATAMUN NABBIYEEN

De Heilige Profeet Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) is in de Heilige Koran Khatamun Nabbiyeen verklaard. De interpretatie van deze titel verschilt onder de islamitische stromingen. Het gehele vers luidt als volgt:

مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّنْ رِّجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَّسُوْلَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيْمًا

“Mohammed is niet de vader van één uwer mannen, maar de boodschapper van Allah en het zegel der profeten; Allah heeft kennis van alle dingen.” (Hoofdstuk 3, vers 41)

Het gebruik van het woord khātam

De term خاتم النبيين bestaat uit twee woorden: ‘khātam’ en ‘nabbiyeen’. Het woord nabbiyeen betekent profeten en het woord khātam bevat vele betekenissen volgens het Arabische woordenboek, waaronder: het zegel, een ring, het beste en het laatste. Het gebruik van dit woord door vroegere Arabieren bewijst dat dit woord gebruikt wordt om de statusrang en vooral de superioriteit van een persoon aan te duiden in zijn vakgebied:

Abu Tammam (188-231 A.H) was een dichter en is Khatamush Shu’ara genoemd, oftewel het Zegel der Dichters. Er is geen moslim die de betekenis geeft aan deze titel dat Abu Tammam de laatste dichter is en dat er geen dichter meer kan bestaan na hem. (Wafiyat-ul-Ayan, Volume 1)

Zelfs Abu Al-Tayyib is Khatamush Shu’ara genoemd, maar geen moslim die de betekenis geeft aan deze titel dat Abu Al-Tayyib de laatste dichter is van het universum. (Muqaddimah Diwan al-Mutanabbi)

De Heilige Profeet Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) heeft eens Hazrat Alira Khatamul Auliya genoemd, oftewel het Zegel der Heiligen. Betekent deze titel dat er nu niemand meer een waliyullah (een vriend van God) kan worden na Hazrat Alira? Ook hier weten moslims dat het woord khātam niet de betekenis draagt van ‘het laatste’. (Tafsir e Saifi)

Ibn Hajar-al-Asqalani is Khatam-ul-Huffaz genoemd, oftewel Zegel der Onthouders. Er is geen moslim die gelooft dat Ibn Hajar al-Asqalani de laatste Hafiz is en dat er na hem geen Hafiz kan bestaan. (Titel-pagina van Tabaqat-ul-Mudallisin)

De Heilige Profeet Mohammedsa heeft Hazrat Ibn Abbasra Khatamul Muhajireen genoemd, oftewel Zegel der immigranten/vluchtelingen. Geen moslim die durft te beweren dat er geen immigranten en vluchtelingen zijn ontstaan na Hazrat Ibn Abbasra. De gehele Hadith luidt: “Zoals ik Khatamun Nabbiyeen ben, bent u Khatamul Muhajireen”. Beiden titels waarin het woord khātam is gebruikt moeten dezelfde betekenis dragen. Er is geen andere mogelijkheid dan tot de conclusie te komen dat deze titel de bijzondere rang aanduidt van beiden. (Kanzul Ummal Volume 6, Pagina 178)

Hier volgen nog een aantal voorbeelden waar het woord khatam is gebruikt door vroegere moslims:

Khatam-al-A’immah – Zegel der Religeuze leiders (Tafseer Alfatehah, p. 148), Khatam-atul-Mujahideen – Zegel der Strijders – in de weg van God (Akhbar AlJami’atul Islamiyyah, Palestijn, 27 Muharram, 1352 hijrah), Khatam-atul-Muhaqqiqeen – Zegel der Onderzoekers (op de titelpagina van Commentary Roohul Ma’aanee), Khatam-al-Muhadditheen – Zegel der Overleveraars (‘Ijaalah Naafi’ah, vol. 1), Khatam-atul-Fuqahaa – Zegel der Juristen (Akhbaar Siraatal Mustaqeem Yaafaa, 27 Rajab, 1354 hijrah), Khatam-al-Mufassireen – Zegel der Commentators (Al Jaami’atul Islamia, 9 Jamadiy thaani, 1354 hijrah), Khatam-al-Hukkaam – Zegel der Heersers (Hujjatul Islam, p. 35), Khatam-al-Kamileen – Zegel van het Perfect (Gebruikt voor de Heilige Profeetsa – Hujjatul Islam, p. 35), Khatam-al-Kamaalaat – Zegel der Wonderen (Gebruikt voor de Heilige Profeetsa  – Ibid, p. 140), Khatam-al-Ausiyaa – Zegel der Adviseurs (Gebruikt voor Hazrat Alira Minar Al Hudaa, p. 106), Khatam-al-Mu’allimeen – Zegel der Leraren/Geleerden (Gebruikt voor de Heilige Profeetsa Alsiraatul Sawee door Allama Muhammad Sabtain).

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het gebruik van het woord khatam door de vroegere moslims. In geen enkele van deze instanties kan het woord khatam genomen worden om te betekenen dat degene absoluut de laatste is om te verschijnen vanuit de groep. Noch geld dat voor de Heilige Profeetsa als Khatamun Nabbiyeen – Zegel der Profeten.

Jezusas (een profeet) moet nog komen na de Heilige Profeet Mohammedsa

Veel islamitische stromingen houden het geloof dat Khatamun Nabbiyeen betekent dat de Heilige Profeet Mohammedsa de Laatste der Profeten is en dat er na hem geen enkele profeet meer kan verschijnen. Tegelijkertijd geloven moslims ook dat Jezusas (een profeet) nog moet verschijnen. Deze twee geloofspunten zijn tegenstrijdig: aan de ene kant beweren dat de Heilige Profeet Mohammedsa de Laatste der Profeten is en daarnaast nog wachten op een profeet na Mohammedsa, namelijk Jezusas.

De Heilige Profeet Mohammedsa mag dan wel later zijn geboren dan Jezusas, maar dat maakt hem niet de laatste profeet als Jezusas nog terugkomt en na hem overlijdt. Bijvoorbeeld: als Ibrahim is geboren in het jaar 2000 en overlijdt in 2001 en Ahmed is geboren in 1998 en overlijdt in 2002, wie van hun wordt dan als ‘de laatste persoon’ gerekend? Degene die later is geboren of degene die later is gestorven? Uiteraard wordt degene als laatste persoon gerekend die later is gestorven.

Sommige moslims beweren dat Jezusas bij zijn wederkomst geen profeet zal zijn en andere moslims beweren dat hij wel een profeet zal zijn. Volgens de authentieke overleveringen van de Heilige Profeet Mohammedsa zal de Messias die in de Laatste Dagen zal verschijnen om de spirituele glorie van de Islam te herstellen wel een Nabi (een profeet) zijn. De Heilige Profeet Mohammedsa heeft gezegd:

حَدَّثَنَا هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ آدَمَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ لَيْسَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ نَبِيٌّ – يَعْنِي عِيسَى – وَإِنَّهُ نَازِلٌ‏.‏

“Er is geen profeet tussen mij en hem, oftewel Jezus en hij zal nederdalen.” (Sunan Abi Dawud 4324)

Dit maakt duidelijk dat de Messias die zal verschijnen in de Laatste Dagen een profeet moet zijn. Het is belangrijk om hier te vermelden dat het hier niet om een wetgevende profeet gaat die een nieuwe sharia, boek of een nieuwe leer brengt. De Messias zal onderworpen zijn aan de Heilige Profeet Mohammedsa. Hij zal komen om de glorie van de Islam te herstellen. Dus Khatamun Nabiyeen kan nooit in de absolute zin de laatste profeet betekenen omdat de Heilige Profeet Mohammedsa zelf heeft geprofeteerd dat er nog een profeet na hem zal verschijnen. Als men kiest voor de betekenis ‘de laatste’ in de titel Khatamun Nabiyeen dan is de juiste interpretatie dat de Heilige Profeet Mohammedsa de laatste profeet is onder de wetgevende profeten. Er kan geen profeet meer komen met een nieuwe wet en een nieuwe religie. Wel kan er een profeet verschijnen die onderworpen en ondergeschikt is aan de wetgeving van de Heilige Profeet Mohammedsa.

In Sahih Muslim staat de volgende uitspraak van de Heilige Profeet Mohammedsa vermeld:

نَبِيُّ اللَّهُ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ حَتَّى يَكُونَ رَأْسُ الثَّوْرِ لأَحَدِهِمْ خَيْرًا مِنْ مِائَةِ دِينَارٍ لأَحَدِكُمُ الْيَوْمَ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ فَيُرْسِلُ اللَّهُ عَلَيْهُمُ النَّغَفَ فِي رِقَابِهِمْ فَيُصْبِحُونَ فَرْسَى كَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ يَهْبِطُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى الأَرْضِ فَلاَ يَجِدُونَ فِي الأَرْضِ مَوْضِعَ شِبْرٍ إِلاَّ مَلأَهُ زَهَمُهُمْ وَنَتْنُهُمْ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى اللَّهِ

“Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen zullen belegerd worden …. vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen wenden tot Allah …. vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen ….. en tenslotte zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen opnieuw wenden tot Allah” (Sahih Muslim vol 4 pagina 2254)

In deze overlevering heeft de Heilige Profeet Mohammedsa niet de Jezus uit het verleden, maar de Jezus over wiens komst de Heilige Profeet Mohammedsa heeft voorspeld viermaal aangeduid met Nabiyullah, oftewel een Profeet van Allah. Dit maakt duidelijk dat de ‘Jezus’ die in de Laatste Dagen gaat komen een Profeet van Allah moet zijn.

Wij geloven dat de Heilige Profeet Mohammedsa Khatamun Nabiyeen is!

Ahmadi Moslims geloven in alle betekenissen die Khatamun Nabbiyeen omvat, maar een betekenis die zorgt voor tegenstijdigheden in de uitspraken van de Heilige Profeet Mohammedsa of in de Heilige Koran (het woord van God) wordt door ahmadi moslims niet ondersteund:

– Zegel der Profeten: vroegere profeten brachten een boodschap bestemd voor specifieke volken, maar de Heilige Profeet Mohammedsa bracht een leer bestemd voor het gehele mensdom. Door de komst van de Heilige Profeet Mohammedsa is religie en profeetschap vervolmaakt. Een profeet die nu zal verschijnen zal de afdruk en het zegel van de Heilige Profeet Mohammedsa moeten dragen.

– Beste der Profeten: de Heilige Profeet Mohammedsa bevat alle kwaliteiten van alle profeten. Hij overtreft alle profeten in uitmuntendheid. Zijn leer is perfect, beschermd en bestemd voor alle tijden en volkeren.

– Laatste der Profeten: de Heilige Profeet Mohammedsa is de laatste wetgevende profeet. Er kan nu geen enkele profeet verschijnen die de leer van de Heilige Profeetsa ongeldig kan verklaren, als er ooit iemand verschijnt zal dat ondergeschikt zijn aan de Heilige Profeet Mohammedsa.

Grammaticale analyse van khatam

De qira’at is ook een discussiepunt onder de moslims, sommige moslims vinden dat de ware qira’at van het woord khatim moet zijn en niet khatam. Hoewel de uitspraak van het woord geen invloed kan hebben op het standpunt van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap. De constructie van het woord khatam wordt in de Arabische grammatica aangeduid als Ism Alah en de constructie van het woord khatim wordt aangeduid als Ism Fa’il. Als resultaat, betekent khatam zegel, en khatim degene die verzegelt. Beide van deze betekenissen zijn gelijkwaardig toepasbaar aan de Heilige Profeetsa en zijn slechts verschillende manieren om het zelfde te zeggen, dat wil zeggen, degene die de waarachtigheid van de voorafgaande en toekomstige profeten getuigd.

Hiernaast moet men onthouden dat de qira’at anders dan de Hijazi qira’at niet direct afkomstig is van de Heilige Profeetsa. De reeks van overleveraars van de verschillende qira’at bereiken niet de metgezellen van de Heilige Profeetsa, er is geen bewijs van enig andere qira’at, anders dan de Hijazi qira’at, die overgeleverd is direct van de Heilige Profeetsa, waarin het woord duidelijk staat vermeld als khatam met een fatha’ op de ta en niet khatim.

Er was een incident dat plaats vond in de aanwezigheid van Hazrat Alira dat deze zaak opheldert:

وأخرج ابن الأنباري في المصاحف عن أبي عبد الرحمن السلمي قال: كنت اقرىء الحسن والحسين، فمر بي علي بن أبي طالب رضي الله عنه وأنا اقرئهما فقال لي: اقرئهما وخاتم النبيين بفتح التاء

“Abu Abdur Rahman overlevert dat hij Hazrat Hasan en Hussain les gaf. Eens liep Hazrat Ali bin Abu Talib langs toen de leraar hen les zat te geven, dus zij hij tegen hem (de leraar) “Leer hen Khatamun Nabbiyeen met een fatha’ op de ta” (Durre-e-Manthoor, onder 33:40)

Het woord komt van خ ت م en met een fatha’ op de ta spreek je het uit als khatam.

Hazrat Mirza Bashirudeen Mahmood Ahmadra schrijft in Tafsīr Kabīr Volume 10, Pagina 382:

“Dit was de fatwa van Hazrat ‘Alira dat de qira’at van Khatim-an-Nabbiyeen met een kasra onder de ta’ ondergeschikt is aan de qira’at met een fatah op de ta’. Echter, de (hedendaagse) geleerden zeggen dat de qira’ah van Khatam-an-Nabbiyeen met de fatah op de ta’ ondergeschikt is aan de qira’ah met de de kasra onder de ta’. Als khatam had betekend wat de geleerden zeggen, dan zou Hazrat ‘Alira blij moeten zijn dat ‘Abd-ur-Rahman Aslami zijn zonen onderwijst om met de kasra onder de ta’ te reciteren. Integendeel, geeft hij de instructies dat zijn kinderen niet onderwezen zouden moeten worden om te reciteren met een kasra onder de ta’. Dit bewijst dat volgens Hazrat ‘Alira, de woorden Khatam-an-Nabbiyeen met een fatah op de ta’ veiliger was. In het algemeen, is de kasra onder de ta’ ook toelaatbaar. Echter, sinds er het gevaar was dat Hazrat Hassanra of Hazrat Hussainra het nemen te betekenen dat er geen profeet is na de Heilige Profeet Mohammedsa ook al is hij een student van hem, vertelde hij de leraar om zijn kinderen aan te leren om te reciteren met een fatah op de ta’ en niet met de kasra onder de ta’. Dit helpt ons ook te begrijpen dat volgens Hazrat Alira, Khatam-an-Nabbiyeen niet betekent wat [mogelijk] begrepen zou kunnen worden met de kasra onder de ta’, dat is, “degene die een einde brengt aan de profeten.” Anders, zou hij de leraar niet hebben onderbroken om het hen aan te leren met de kasra onder de ta’.”

De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap vertaald Khatamun Nabbiyeen als Zegel der Profeten gebaseerd op de fundamentele betekenis van het woord khatam zoals staat vermeld in wel bekende woordenboeken zoals Lane’s Lexicon en Lisan-ul ‘Arab. Wij menen ook dat het verwijst naar de Beste der Profeten, gebaseerd op de afgeleide connotatie en idiomatische gebruik van het woord khatam. Wanneer het woord khatam voorkomt in Mudaf van een groep mensen (Mudaf Ilaih) dan is de idiomatische betekenis van het woord de beste van de groep. Deze idiomatische gebruik van het woord khatam is in feite afgeleid van, als een logische resultaat, de primaire betekenis “zegel”. Degene die de “Zegel der Profeten” is, is vrij duidelijk, ook de beste onder hen.

Hoe dan ook, het argument moet niet genomen worden om te betekenen dat de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap het feit dat khatim ook laatste kan betekenen verwerpt. Wij accepteren dat er meerdere betekenissen zijn van het woord en “laatste” is zeker een van die betekenissen. Echter, wanneer het vers in zijn bijbehorende context wordt bestudeerd wordt duidelijk, als er rekening wordt gehouden met andere verzen die spreken over de komst van profeten, de betekenis laatste der profeten simpelweg niet kan worden toegepast aan Khatamun Nabbiyeen, en de enige mogelijkheid is om de letterlijke betekenis te nemen, en dat is, degene die de waarachtigheid van de profeten getuigd.

Als conclusie, de Hijazi qira’ah, dat de meest superieure qira’ah is, zoals geaccepteerd door alle moslims van de wereld, zou in gebruik moeten worden genomen om de woorden Khatam-an-Nabbiyeen te vertalen en er is geen noodzaak om de ondergeschikte qira’at raad te plegen om een andere interpretatie op te dringen in verband met deze woorden, en al mocht de andere qira’at worden toegepast, zou het op geen enkele manier in tegenstrijd zijn met de standpunt van de  Ahmadiyya Moslim Gemeenschap.

Uitspraken van de Heilige Profeet Mohammedsa bewijzen dat er een profeet na hem kan komen!

Er zijn een aantal uitspraken van de Heilige Profeet Mohammedsa die deze kwestie verder ophelderen. Bij het overlijden van de zoon van de Heilige Profeet Mohammedsa, namelijk Hazrat Ibrahimra, zei de Heilige Profeet Mohammedsa:

لَوْ عَاشَ لَكَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا‏‏

“Als hij had geleefd was hij een waarachtig profeet geweest.” (Ibn-e-Maja Vol 1, Boek 6, Overlevering 1511)

Dit heeft de Heilige Profeet Mohammedsa gezegd nadat hem het vers Khatamun Nabbiyeen al was geopenbaard. Dit betekent dat de komst van een profeet na de Heilige Profeetsa niet in tegenstrijd is met de titel Khatamun Nabiyeen. Anders had de Heilige Profeet Mohammedsa nooit de bovenstaande uitspraak kunnen doen. Ook heeft de Heilige Profeet Mohammed gezegd:

ابو بكر افضل ھذہ الامة الا ان یكون نبی

“Abu Bakr is de beste in mijn Ummah, behalve als er een profeet verschijnt.” (Kanzul Ummal)

Een andere versie van deze overlevering luidt:

ابو بكر خیر الناس الا ان یكون نبی

“Abu Bakr is de beste onder de mensen, behalve als er een profeet verschijnt.”

Visie van moslimgeleerden

Hazrat Abu Abdullah Muhammad Bin Ali Hussain Al Hakim Al Tirmidhi

Een zeer eminente moslimgeleerde, beweert het volgende:

يقول الصوفي المعروف محمد بن علي الحسن الحكيم الترمذي (المتوفى عام 308 هـ (

فإن الذي عَمِيَ عن خبرِ هذا يظنّ أن خاتم النبيين تأويله أنه آخرهم مبعثا. فأي منقبة في هذا؟ وأي علم في هذا؟ هذا تأويل البُلْهِ الجَهَلة

كتاب ختم الأولياء، ص341 المطبعة

Hoe kan de glorie en superioriteit van Mohammad, vrede en zegeningen van Allah zij met hem, gemanifesteerd worden als we beweren dat Hij de laatste was om te verschijnen. Dit is zonder twijfel, een interpretatie van de dwazen en onwetenden. (Kitab Khatamul Auliya, Pagina 341)

Veel andere geleerden hadden dezelfde visie met betrekking tot de titel Khatamun Nabbiyeen hier volgen een aantal andere geleerden die spreken over dit onderwerp:

Hazrat Imam Mulla Ali Qari

ومع هذا لو عاش إبراهيم وصار نبيا، وكذا لو صار عمر نبيا لكانا من أتباعه عليه الصلاة والسلام كعيسى والخضر وإلياس عليهم السلام. فلا يناقض قولَه تعالى: (وخاتم النبيين) إذ المعنى أنه لا يأتي نبي بعده ينسخ ملته ولم يكن من أمته.” (الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة لملا علي القاري ص192 دار الكتب العلمية بيروت)

“Als Ibrahimra had geleefd zou hij een profeet zijn geweest, en op gelijke wijze zou Umarra een profeet zijn geweest zij zouden volgers zijn van de Heilige Profeet, vrede en zegeningen van Allah zij met hem, zoals Isa, Khizar en Ilyas vrede zij met hun. Het is niet in tegenstrijd met het goddelijke woord ‘Khatamun Nabbiyeen’ wat betekent dat er geen profeet zal zijn die zijn wet zal afschaffen of niet uit een van zijn volgelingen zal zijn.” (Al Asrar al Marfuah fil Akhbr al Mauzuah Pagina 192)

Hazrat Imam Jalal-ud-Din

U schrijft met betrekking tot de komst van de messias en zijn profeetschap:

حقا كفر  ته نبو بسلب قال من

“Wie zegt dat hij geen profeet zal zijn, diegene pleegt ongeloof.” (Hijajul Karamah Pagina 431)

Hazrat Shah Waliullah Muhaddith

De erkende Mujadid van de 12e islamitische eeuw schrijft:

أما الشاه ولي الله الدهلوي فيقول:

“وخُتم به النبييون.. أي لا يوجد من يأمره الله سبحانه بالتشريع على الناس.”

(التفهيمات الإلهية، ج2 ص85 بتصحيح وتحشية الأستاذ غلام مصطفى القاسمي، أكادمية الشاه ولي الله الدهلوي حيدر آباد باكستان)

 “De beëindiging van profeetschap met de Heilige Profeetsa betekent dat er geen goddelijk geïnspireerde hervormer na hem kan komen wie aangesteld wordt door Allah met een nieuwe wet.” (Tafheemat-e-Ilahiyya Deel 2 Pagina 85)

Verder schrijft hij:

“De betekenis van de Heilige Profeet zijnde het Khatamun Nabbiyeen is dat er nu geen persoon zal verschijnen wie God zal aanstellen met een nieuwe wet voor de mensheid, dat is om te zeggen, er zal geen profeet komen met een nieuwe wet.” (Tafhimate Ilahiyya Volume II, pagina 53, 72-73)

“Er kan geen onafhankelijke profeet zijn na de Heilige Profeetsa wie niet uit zijn volgelingen is en zijn aanhanger.” … “Het einde van het profeetschap van de Heilige Profeetsa betekent slechts dat er geen wet gevende profeet of een profeet buiten zijn Ummah kan zijn.” (Al Khairul Kathir, page 111)

Hazrat Mohyuddin Ibn Arabi 

De profeetschap dat is beëindigd met de persoon van de Profeet van Allahsa en zijn zegeningen, was geen andere dan de wet gevende profeetschap niet profeetschap zelf en dit is de betekenis van “waarlijk boodschapperschap en profeetschap is gezegeld met mij daarvoor zal er noch een boodschapper noch een profeet na mij zijn”, dat wil zeggen, er zal na mij geen profeet zijn met een wet anders dan die van mij maar zal onderworpen zijn aan mijn wet.” (Al Fatuhat ul Makiyya Volume 2 pagina 3)

Verder schrijft u:

“Jezusas zal nederdalen onder de moslim ummah als een rechtvaardige heerser zonder een nieuwe wet. Voorzeker, hij zal een profeet zijn. Daar is geen twijfel over.”  (Fatuhati Makiyyah Volume 1, Hoofdstuk 73, Pagina 570)

“In hoeverre het gaat over de wet gevende profeetschap, het is zeker verzegeld en ten einde gekomen in Mohammed, vrede en zegeningen van Allah zij met hem, en daarvoor is er geen wet gevende profeet na hem … maar Allah heeft uit barmhartigheid voor zijn dienaren, overige profeetschap voortgezet zonder de wetgevende elementen.” (Fusus ul Hikam, Pagina 134-135)

Hazrat Maulana Rumi

“De Heilige Profeetsa was de Khatam omdat er nooit iemand is geweest zoals hem, noch zal er (ooit zo een iemand) na hem zijn. ”(Miftah Ul Ulum Volume 15 Pagina’s 56-57)

Verder schrijft u:

“Maak plannen om rechtvaardig te zijn op de weg van God zodat u profeetschap kunt verkrijgen in de Ummah.” (Masnawi, Daftar I, Pagina 53, Vol V pagina 42)

Hazrat Maulana Abul Hasanat Abdul Hayee

“Na het overlijden van de Heilige Profeet, vrede en zegeningen van Allah zij met hem, of zelfs tijdens zijn leven, is het niet onmogelijk voor iemand verheven te worden tot de positive van een eenvoudige profeet. Maar een profeet met een nieuwe wet is, inderdaad, verboden.” (Dafe al Wasawis Fi Athar ibn Abbas Pagina 16)

Hazrat Sheikh Ahmad Farooqi

“Het verschijnen van profeten na de Khatamar Rasul Hazrat Mohammed, de uitverkorenesa vanuit zijn eigen volgelingen en als een weerspiegeling, gaat op geen enkele wijze tegen zijn status als Khatamar Rasul. Daarvoor, O lezer, wees niet onder degenen die twijfelen.” (Maktubat Imam Rabani Vol 1)

De Heilige Profeet Mohammedsa is de beste onder de profeten

Dat de titel Khatamun Nabbiyeen de superioriteit en volmaaktheid van de Heilige Profeet Mohammedsa aangeeft ten opzichte van andere profeten kan verder worden aangetoond met de volgende overlevering:

وَحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ، وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، وَعَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ، قَالُوا حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ، – وَهُوَ ابْنُ جَعْفَرٍ – عَنِ الْعَلاَءِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ فُضِّلْتُ عَلَى الأَنْبِيَاءِ بِسِتٍّ أُعْطِيتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ وَنُصِرْتُ بِالرُّعْبِ وَأُحِلَّتْ لِيَ الْغَنَائِمُ وَجُعِلَتْ لِيَ الأَرْضُ طَهُورًا وَمَسْجِدًا وَأُرْسِلْتُ إِلَى الْخَلْقِ كَافَّةً وَخُتِمَ بِيَ النَّبِيُّونَ‏‏

“Ik heb superioriteit gekregen ten opzichte van andere profeten in zes opzichten: ik heb woorden gekregen die beknopt zijn maar uitgebreid in betekenis; Ik ben geholpen met angst (in de harten van vijanden); oorlogsbuit is mij geoorloofd; de aarde is voor mij schoon en een plaats voor aanbidding gemaakt; Ik ben gezonden naar de gehele mensheid en de waarheid van de profeten is door mij getuigd.” (Sahih Muslim)

Hazrat Mirza Ghulam Ahmadas schrijft in zijn boek Barahin-e-Ahmadiyya: “Zonder twijfel, er kan geen mens of engel overeenkomen met de goddelijke eigenschappen geschonken aan de Heilige Profeet, vrede en zegeningen van Allah zij met hem.” (Barahin-e-Ahmadiyya blz. 226)

Khatamun Nabbiyeen verwijst naar de perfectie, voortreffelijkheid en uitmuntendheid van de Heilige Profeet Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) onder de groep van de profeten. Dit is de ware betekenis van Khatamun Nabbiyeen.