Door: Suhaib Akmal
Ahmadi-moslims geloven dat de Heilige Profeet Mohammedsa de perfecte wet heeft gebracht, de Heilige Koran, en dat na dit Perfecte Boek geen nieuwe wet meer kan komen voor de mensheid. De komst van een nieuwe wet is beëindigd. Ahmadi-moslims geloven dat profeetschap na de Heilige Profeet Mohammedsa uitsluitend te verkrijgen is door volledige gehoorzaamheid van Allah en de Heilige Profeet Mohammedsa. Dit is in volledige harmonie met de Heilige Koran en Ahadith.
Allah verteld ons in de Heilige Koran:
وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا
“En wie Allah en deze boodschapper gehoorzaamt, zal zijn onder degenen wie Allah Zijn zegeningen heeft geschonken, namelijk, de profeten, de waarachtigen, de getuigen (martelaars) en de goeden en dezen zijn uitstekende metgezellen.” (Hoofdstuk 4, vers 70)
Dit vers verteld ons dat degene die Allah en de Heilige Profeet Mohammedsa gehoorzaamt ‘onder degenen zal zijn aan wie Allah zijn zegeningen heeft geschonken’. En aan wie schenkt Allah zijn zegeningen? Allah verteld ons: “de profeten, de waarachtigen, de getuigen (martelaars) en de goeden en dezen zijn uitstekende metgezellen.”
Dit vers verteld ons over vier titels die te verkrijgen zijn door Allah en de Heilige Profeetsa te gehoorzamen. Onder deze vier titels valt ook de titel Nabbiyeen, oftewel de Profeten. Dit vers maakt ook duidelijk degene die verheft wordt tot een profeet onderschikt zal zijn aan de Heilige Profeetsa.
Allah zegt in de Heilige Koran:
اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ
“Allah kiest boodschappers uit het midden der engelen, eveneens uit het midden der mensen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alziend.” (Hoofdstuk 22, Vers 76)
Dit vers beschrijft de Sunnah van Allah de Almachtige. Allah heeft ons duidelijk verteld dat hij zijn boodschappers kiest uit het midden der engelen eveneens uit het midden der mensen. In dit vers is het woord yastafi gebruikt. Dit is in mudari, dat zowel het heden evenals de toekomst betreft. Als het alleen voor het verleden bestemd was had het woord Istafa hebben gebruikt in plaats van Yastafi.
Ook verteld Allah ons in de Heilige Koran:
يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي ۙ فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
“O, kinderen van Adam, als boodschappers vanuit uw midden tot u komen, die Mijn tekenen aan u voordragen, dan, wie Allah zal vrezen en goede daden verrichten, over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.” (Hoofdstuk 7, Vers 36)
Dit vers maakt ook duidelijk dat dit niet alleen in het verleden gebeurde maar Allah dit zal blijven doen, anders had Allah niet gezegd: “Als boodschapper vanuit uw midden tot u komen”. Wat duidelijk naar de toekomst verwijst in plaats van naar het verleden. Ook verteld Allah ons in de Heilige Koran:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Hij is het Die onder de ongeletterden een boodschapper heeft verwekt die Zijn tekenen onder hen verkondigt en hen zuivert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, ofschoon zij voorheen in openbare dwaling verkeerden. En ook anderen die dezen (gelovigen) nog niet hebben ontmoet. Hij is de Almachtige, de Alwijze. (Hoofdstuk 62, Vers 4-5)
Allah verteld ons in dit vers dat de Heilige Profeet Mohammedsa nogmaals zou worden gezonden ‘onder anderen die dezen nog niet hebben ontmoet’, in Sahih-al Bukhari zien we het moment van openbaring van dit vers terug en wat de Heilige Profeet Mohammedsa hierop heeft gezegd:
حَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ بِلاَلٍ، عَنْ ثَوْرٍ، عَنْ أَبِي الْغَيْثِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، رضى الله عنه قَالَ كُنَّا جُلُوسًا عِنْدَ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَأُنْزِلَتْ عَلَيْهِ سُورَةُ الْجُمُعَةِ {وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ} قَالَ قُلْتُ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَلَمْ يُرَاجِعْهُ حَتَّى سَأَلَ ثَلاَثًا، وَفِينَا سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ، وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَدَهُ عَلَى سَلْمَانَ ثُمَّ قَالَ ” لَوْ كَانَ الإِيمَانُ عِنْدَ الثُّرَيَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ ـ أَوْ رَجُلٌ ـ مِنْ هَؤُلاَءِ
“Gedurende (de tijd) zaten wij met de Heilige Profeet Mohammedsa toen Surah Al-Jumu’a werd geopenbaard, en het vers, “En Hij (Allah) heeft hem (Mohammed) ook gezonden naar anderen (moslims)…..’ (62.3) was gereciteerd door de Profeet, Ik (Abu Hurairah) zei, “Wij zijn zij, O Allah’s Boodschapper?” De Profeet antwoordde niet totdat ik mijn vraag voor de derde keer had herhaald. Op dat moment, was Salman De Pers ook onder ons. Allah’s Boodschapper zette zijn hand op Salman, zeggend, “Als het geloof bij de pleiades bereikt, zelfs dan zal een man vanuit deze mensen (o.a Salman’s volk) het terughalen.” (Sahih Bukhari, Volume 6, Boek 60, Hadith #4897)
De Heilige Profeet Mohammedsa maakt duidelijk, dat het geloof volledig zal verdwijnen en dat in deze tijd de Messias zal verschijnen. Deze persoon zal onder de niet-Arabieren zijn en van perzische afkomst. Dit is niemand anders dan Hazrat Mirza Ghulam Ahmadas. Volgens de Heilige Koran was Jezusas slechts een boodschapper voor بني إسرائيل oftewel, de mensen van Israël (Hoofdstuk 3, Vers 50). Dus als Jezusas daadwerkelijk terugkeert druist dit in tegen dit vers. De beloofde persoon is verschenen: Hazrat Mirza Ghulam Ahmadas uit Qadian (de Beloofde Messias en Imam Mahdi).


Het leven van Mohammad