Ik ben de Laatste der Profeten

Door: Suhaib Akmal

ARGUMENT III: IK BEN DE LAATSTE VAN PROFETEN

Een citaat dat vaak wordt aangehaald om te bewijzen dat er geen profeet meer kan verschijnen na de Heilige Profeet Mohammedsa is de uitspraak ‘Ik ben de laatste van de profeten’. Deze uitspraak is echter incompleet en de volledige uitspraak luidt als volgt:

‏ فَإِنِّي آخِرُ الأَنْبِيَاءِ وَإِنَّهُ آخِرُ الْمَسَاجِدِ

“Ik ben de Laatste van de Profeten, en mijn moskee is de Laatste van de moskeeën.” (Sunan an-Nissa’i 694, Book 8, Hadith 7 & Sahih Muslim 1394 c)

De betekenis van deze beiden uitspraken moeten dezelfde zijn. Wat de betekenis is van ‘laatste der profeten’ is ook de betekenis van ‘laatste der moskeeën’. De moskee van de Heilige Profeetsa is niet de laatste moskee, er worden tot op de dag van vandaag vele moskeeën gebouwd. Maar ongetwijfeld is de moskee van de Heilige Profeet Mohammedsa in glorie en wat betreft zegeningen de laatste van zijn soort. Zo ook is de Heilige Profeetsa de laatste profeet wat betreft meest verheven rang.

Overlevering van Hazrat Abu Hurairahra

In Sahih Muslim staat een overlevering van Hazrat Abu Hurairahra vermeld:

أَخْبَرَنَا كَثِيرُ بْنُ عُبَيْدٍ، قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَرْبٍ، عَنِ الزُّبَيْدِيِّ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، وَأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الأَغَرِّ، مَوْلَى الْجُهَنِيِّينَ وَكَانَا مِنْ أَصْحَابِ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّهُمَا سَمِعَا أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ صَلاَةٌ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ صَلاَةٍ فِيمَا سِوَاهُ مِنَ الْمَسَاجِدِ إِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم آخِرُ الأَنْبِيَاءِ وَمَسْجِدُهُ آخِرُ الْمَسَاجِدِ

Abu Hurairahra heeft gezegd: “Gebed in de moskee van Allah’s Profeetsa is meer waard dan duizend gebeden in andere moskeeën behalve de Masjid al-Haram, voor Allah’s Boodschappersa is de laatste van de Profeten, en zijn moskee is de laatste van de moskeeën.” 

Abu Hurairahra heeft duidelijk verklaard wat hij verstond onder deze Hadith van de Heilige Profeet Mohammedsa. Als commentaar op de Hadith: ‘Ik ben de laatste van de profeten en mijn moskee is de laatste van de moskeeën’ zegt Abu Hurairahra ‘Gebed in de moskee van Allah’s Profeet is meer waard dan duizend gebeden in andere moskeeën’. Dit maakt verder duidelijk dat er werd gesproken over de rank van de Moskee als de Heilige Profeetsa.