Moslims of niet-moslims?

Door: Suhaib Ahmad Akmal

Een van de grootste beschuldigingen tegen de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap is dat ze niet moslim, maar ongelovigen of niet-moslims zijn. Maar hebben moslims wel het recht om iemand zonder gegronde redenen te beschuldigen van ongeloof? Volgens de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zouden moslims hun tong in bedwang moeten houden: 

الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ 

Het is overgeleverd door Jabir, dat Allah’s Boodschapper zei, “Een moslim is hij, van wiens hand en tong andere moslims veilig zijn.” (Sahih Muslim 41, Boek 1, Hadith 69) 

Dit was in feite de eerste definitie van een ‘moslim’ gegeven door de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem). In deze overlevering verwijst de ‘tong’ naar de woorden, en de ‘hand’ naar de daden. Volgens de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) is een ware moslim dus iemand van wiens woorden en daden andere moslims veilig zijn. Hoe dan ook, Ahmadi-moslims zijn de grootste slachtoffers van de tong van de hedendaagse moslims en worden beschuldigt om ongelovig te zijn. De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd: 

وَلَعْنُ الْمُؤْمِنِ كَقَتْلِهِ، وَمَنْ رَمَى مُؤْمِنًا بِكُفْرٍ فَهْوَ كَقَتْلِهِ 

“Wie een gelovige beschuldigt van ongeloof staat het gelijk als dat hij hem heeft vermoord.” (Sahih Bukhari Volume 8, Boek 78, Hadith 647) 

De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft duidelijk benadrukt wat het betekent om een gelovige te beschuldigen van ongeloof. Maar toch zijn het de moslims die op de dag van vandaag voorstanders zijn van takfir en de Ahmadis beschuldigen van ongeloof. Ook heeft de Heilige Profeet (vrede zij met hem) gezegd: 

من دعا رجلا بالكفر، أو قال: عدو الله، وليس كذلك إلا حار عليه 

Overgeleverd door Abu Dharr dat Allah’s Boodschapper heeft gezegd, “Als iemand een ander beschuldigt van ongeloof of hem de vijand van Allah noemt, zulk een beschuldiging zal tot hem (de beschuldiger) terugkeren indien de beschuldigde onschuldig is.” (Sahih Bukhari en Sahih Muslim) 

Dit betekent dat als een gelovige, een andere gelovige beschuldigt van ongeloof, het tot hem zal terugkeren en hij zelf een ongelovige zal worden. Dit laat ons zien hoe de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft benadrukt dat het beschuldigen van anderen (van ongeloof), men zelf ongelovig kan maken. Het klopt dat het in deze overleveringen gaat om het beschuldigen van gelovigen van ongeloof. Echter, volgens de Heilige Koran en Ahadith, zijn Ahmadis moslims en niemand kan deze waarheid ontkennen omdat de Heilige Profeet (sa) getuige is hiervan: 

قَالَ ابْنُ أَبِي مَرْيَمَ أَخْبَرَنَا يَحْيَى، حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ، حَدَّثَنَا أَنَسٌ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم. وَقَالَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ الْحَارِثِ قَالَ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ قَالَ سَأَلَ مَيْمُونُ بْنُ سِيَاهٍ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ يَا أَبَا حَمْزَةَ، مَا يُحَرِّمُ دَمَ الْعَبْدِ وَمَالَهُ فَقَالَ مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا، وَصَلَّى صَلاَتَنَا، وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا، فَهُوَ الْمُسْلِمُ، لَهُ مَا لِلْمُسْلِمِ، وَعَلَيْهِ مَا عَلَى الْمُسْلِمِ. 

“Wie dan ook zegt, ‘Er is niemand aanbiddingswaardig behalve Allah’, wendt tot de Qibla tijdens het bidden, net als ons de gebeden verricht en onze geslachte dieren eet, dan is diegene een moslim, en heeft dezelfde rechten en plichten zoals andere moslims hebben.” (Sahih Bukhari, Hadith 393) 

Een soortgelijke overlevering luidt:

 مَنْ صَلَّى صَلاَتَنَا، وَاسْتَقْبَلَ قِبْلَتَنَا، وَأَكَلَ ذَبِيحَتَنَا، فَذَلِكَ الْمُسْلِمُ الَّذِي لَهُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَذِمَّةُ رَسُولِهِ، فَلاَ تُخْفِرُوا اللَّهَ فِي ذِمَّتِهِ 

“Wie net als ons het gebed verricht, wendt tot de Qibla tijdens het bidden en van onze geslachte dieren eet is een moslim en is onder Allah’s en zijn Profeet’s bescherming. Dus bedrieg Allah niet door hen te bedriegen die in zijn bescherming zijn.” (Sahih Bukhari, Hadith 391) 

Volgens deze overlevering zijn Ahmadis niet alleen moslim, maar zijn onder de bescherming van Allah en de Heilige Profeet. Ahmadis geloven in al hetgeen staat vermeld in deze overleveringen. Maar helaas denken hedendaagse moslims beter te weten dan de Heilige Profeet (vrede zij met hem). Allah verteld ons in de Heilige Koran: 

“O, gij die gelooft, wanneer gij voor Allah’s zaak oprukt, onderzoekt dan en zegt niet tegen iemand die u met de vredesgroet begroet: “Gij zijt geen gelovige” (Hoofdstuk 4, Vers 95)

Het argument dat veel moslims maken is, dat omdat de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap gelooft in een Profeet na de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) het dat ongelovigen en niet-moslims maakt. Dit is in feite de fundamentele reden dat Ahmadis als niet-moslims worden gezien door andere moslims. Maar wat moslims klaarblijkelijk vergeten is dat zij zelf ook in afwachting zijn op een profeet, namelijk Jezus (as), wat hen dus volgens hun eigen redenering en argument ook uit het bestaan van Islam zou zetten. Hierbij wordt soms het excuus gemaakt dat Jezus (as) bij zijn terugkomst geen ‘profeet’ zal zijn. Echter, degenen die deze claim maken hebben zelf weinig kennis en verstand van de Heilige Koran en Ahadith. Volgens de profetieën van de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zou de Messias die in de Laatste Dagen zou verschijnen niet alleen een profeet zijn, maar zou ook geopenbaard krijgen van Allah. De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft zelf verklaard in Ahadith dat de toekomstige Messias een profeet zou zijn: 

حَدَّثَنَا هُدْبَةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا هَمَّامُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ قَتَادَةَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ آدَمَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ  “ لَيْسَ بَيْنِي وَبَيْنَهُ نَبِيٌّ – يَعْنِي عِيسَى – وَإِنَّهُ نَازِلٌ . 

“Er is geen profeet tussen mij en hem, dat is Jezus en hij zal nederdalen.” (Sunan Abi Dawud 4324) 

Ook heeft de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) gezegd: 

نَبِيُّ اللَّهُ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ حَتَّى يَكُونَ رَأْسُ الثَّوْرِ لأَحَدِهِمْ خَيْرًا مِنْ مِائَةِ دِينَارٍ لأَحَدِكُمُ الْيَوْمَ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ فَيُرْسِلُ اللَّهُ عَلَيْهُمُ النَّغَفَ فِي رِقَابِهِمْ فَيُصْبِحُونَ فَرْسَى كَمَوْتِ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ يَهْبِطُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى الأَرْضِ فَلاَ يَجِدُونَ فِي الأَرْضِ مَوْضِعَ شِبْرٍ إِلاَّ مَلأَهُ زَهَمُهُمْ وَنَتْنُهُمْ فَيَرْغَبُ نَبِيُّ اللَّهِ عِيسَى وَأَصْحَابُهُ إِلَى اللَّهِ فَيُرْ 

“Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen zullen belegerd worden …. vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen wenden tot Allah …. vervolgens zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen zullen de kampen van de vijand binnenvallen …. en tenslotte zal Jezus, de Profeet van Allah, en zijn metgezellen opnieuw wenden tot Allah” (Sahih Muslim vol 4 pagina 2254) 

In deze overlevering heeft de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) niet de Jezus uit het verleden, maar de Jezus die in de Laatste Dagen zou verschijnen vier maal aangeduid met Nabiyullah in een enkele overlevering, oftewel Profeet van Allah. Dit maakt duidelijk dat de ‘Jezus’ die in de Laatste Dagen zou verschijnen een Profeet van Allah zou zijn. Ook zou Jezus (as) geopenbaard krijgen van Allah in de Laatste Dagen: 

إِذْ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى عِيسَى 

“Allah zal vervolgens openbaren aan Jezus” (Sahih Muslim Boek 41 Hadith #7015) 

Wanneer dit excuus niet werkt proberen veel moslims te beweren dat Jezus (as) geen ‘nieuwe’ profeet zal zijn, maar een ‘oude’ profeet, want hij verkreeg zijn profeetschap al voor de komst van de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Volgens hen, kan een ‘oude’ profeet wel komen zoals Profeet Jezus (as), maar geen ‘nieuwe’ profeet. De waarheid is dat er geen enkele logica en verstand zit in dit argument. Het gaat er niet om of er een ‘oude’ of ‘nieuwe’ profeet verschijnt, een profeet is een profeet. Maar wat belangrijk is om te begrijpen is dat er na de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) nooit een profeet kan verschijnen die een nieuwe wet aankondigt aan de mensheid. De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) bracht de perfecte wet, de Heilige Koran, en deze wet zal geldig blijven tot aan de Dag des Oordeels. Indien er een profeet verschijnt, en beweert om een nieuwe wet aan te kondigen aan de mensheid, dient hij zeker om niet geaccepteerd te worden, omdat diegene beweert een onafhankelijke profeet te zijn. Maar een profeet, die de wet van de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgt, en het weer tot leven roept en met leven en ziel diezelfde wet praktiseert en bekend maakt aan de mensheid, dient zeker geaccepteerd te worden indien duidelijke tekenen worden vervuld bij zijn komst. 

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) beweert het volgende: “De waarachtigheid van een Profeet zou bevestigd kunnen worden op drie manieren: Als eerst, door reden. Het zou overweegt moeten worden of reden bevestigt dat er een profeet of hervormer zou verschijnen in de tijdperk wanneer een profeet of boodschapper is gekomen, en of de toestand van de mensheid verlangt naar zulk een hervormer. Als tweede, de profetieën van voorgaande profeten zouden moeten worden bestudeert of iemand van hen had geprofeteerd met betrekking tot zijn verschijning of betreffend de verschijning van een profeet in de tijdperk van zijn komst. Als derde, het zou overweegt moeten worden of er goddelijke hulp of hemelse ondersteuning is voor zijn komst. Deze drie voorwaarden zijn gevestigd vanuit oude tijden voor het bepalen van de waarachtigheid van een gekozen iemand van God. God is u barmhartig geweest en heeft alle drie voorwaarden gevestigd in mijn ondersteuning en het is aan u om mij te accepteren of niet. (Vanuit toespraak in Sialkot) 

Echter is het verkeerd om te beweren dat een ‘oude’ profeet, zoals Jezus (as), wel kan verschijnen maar een ‘nieuwe’ profeet niet kan verschijnen. Bovendien kan dit argument volgens de Heilige Koran niet geaccepteerd worden. Indien Jezus (as) werkelijk levend in de Hemel is en zal terugkeren naar de wereld, dan zou hij een nieuwe soort profeetschap moeten verkrijgen van Allah. Dit is omdat Jezus (as) in de Koran de titel وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ is gegeven, oftewel, “Boodschapper voor de mensen van Israël” (Hoofdstuk 3, Vers 50). Dus als hij terugkeert zou hij in feite nog steeds een Boodschapper zijn voor de mensen van Israël zijn omdat dit een titel is dat vastgelegd is in de Heilige Koran. Dus als Jezus (as) werkelijk terugkeert zou hij een ‘nieuw’ soort profeetschap moeten verkrijgen van Allah om het gehele mensdom te begeleiden. Echter was volgens de Heilige Koran Jezus (as) slechts een boodschapper was voor de mensen van Israël. Dit toont dus ook aan dat Jezus (as) zelf niet terug zou kunnen keren volgens de Koran.

De vraag dat nu nog kan bestaan is: Waarom is de naam عيسى بن مريم (Jezus zoon van Maria) gebruikt voor de Messias die in de Laatste Dagen zou verschijnen? De waarheid is dat in alle talen van de wereld het zo is dat als de naam van iemand wordt gegeven aan een ander, het betekent dat degene in zijn gelijkenis is of dezelfde kwaliteiten bevat. Bijvoorbeeld indien iemand goed is in schilderen zou men hem Rembrandt kunnen noemen, of iemand die goed is in voetballen naar de naam van een goede voetballer. Het is ook opmerkelijk dat de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) nooit heeft gezegd dat Jezus ‘opnieuw’ of ‘nogmaals’ zal komen, de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft slechts gezegd dat ‘Jezus’ zal komen. Het gaat dus om een persoon in de gelijkenis van Jezus en niet Jezus (as) zelf. Het kan daarnaast Jezus (as) zelf niet zijn sinds volgens meer dan dertig verzen in de Heilige Koran en vele Ahadith duidelijk word dat hij is overleden, en de doden niet terugkeren tot leven (Hoofdstuk 23 Vers 100-101). 

Hier volgen een aantal grote gelijkenissen tussen Jezus (as) en Hazrat Ahmad (as): 

Relatie met de wet-dragende Profeet: Jezus was geen wet-dragende Profeet en kwam circa 1300 jaar na de Profeet Mozes, de beste wet-dragende Profeet van de Israëlieten. Op gelijke wijze, Ahmad was geen wet-dragende Profeet en kwam circa 1300 jaar na de Heilige Profeet, de beste wet-dragende profeet allertijden. 

Doelen: De intentie van Jezus was om het Jodendom te hervormen en niet een nieuwe religie te stichten. Jezus schafte de wet van Mozes niet af. Op gelijke wijze, de intentie van Ahmad was om de Islam te hervormen en niet een nieuwe religie te stichten. Ahmad schafte de wet van Mohammed niet af. 

Leerstellingen: De leerstellingen van Jezus benadrukten de zachtere elementen van het Jodendom, zoals zachtmoedigheid, nederigheid, naastenliefde, vergeving en berouw. Jezus onderdrukte de hardere elementen van de wet van Mozes, zoals: beperkingen en straffen.

Op gelijke wijze, de leerstellingen van Ahmad benadrukten de zachtere elementen van de Islam, zoals geduld, zachtmoedigheid, nederigheid, vergiffenis, liefdadigheid en gebed. Ook Hij, onderdrukte enkele hardere elementen van de islamitische geschiedenis zoals jihad met de zwaard. 

Reden van afwijzing door de mens: Joden van de tijd verwierpen Jezus die beweerde een profeet te zijn omdat zij letterlijk in afwachting waren op de ‘tweede komst van Elijah’. Op gelijke wijze, moslims van deze tijd, verwierpen Ahmad die beweerde een profeet te zijn omdat zij letterlijk in afwachting waren op de ‘tweede komst van Jezus’. 

Hiernaast heeft de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zelf ook duidelijk gemaakt dat het een ander individu zou zijn dan Jezus (as) zelf. Het is overgeleverd dat de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd met betrekking tot Jezus (as) die tot het volk van Israël kwam: 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ، أَخْبَرَنَا إِسْرَائِيلُ، أَخْبَرَنَا عُثْمَانُ بْنُ الْمُغِيرَةِ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم  “ رَأَيْتُ عِيسَى وَمُوسَى وَإِبْرَاهِيمَ، فَأَمَّا عِيسَى فَأَحْمَرُ جَعْدٌ عَرِيضُ الصَّدْرِ، وَأَمَّا مُوسَى فَآدَمُ جَسِيمٌ سَبْطٌ كَأَنَّهُ مِنْ رِجَالِ الزُّطِّ ”. 

“Ik zag Mozes, Jezus en Abraham (in Mir’aj). Jezus had een rode gelaatskleur, krullend haar en een brede borst. Mozes had een bruine gelaatskleur, stijl haar en lange lichaamsbouw als of hij van de mensen van Az-Zutt was.” (Sahih Bukhari Volume 5, boek 55, Hadith 648) 

De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) ziet hier Jezus (as) die werd gezonden naar Bani Israël, samen met Mozes (as) en Abraham (as) in zijn visioen (Miraj). De Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zegt over de ‘Jezus’ die in de Laatste Dagen zou verschijnen in zijn Ummah: 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْمُنْذِرِ، حَدَّثَنَا أَبُو ضَمْرَةَ، حَدَّثَنَا مُوسَى، عَنْ نَافِعٍ، قَالَ عَبْدُ اللَّهِ ذَكَرَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَوْمًا بَيْنَ ظَهْرَىِ النَّاسِ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ، فَقَالَ ” إِنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِأَعْوَرَ، أَلاَ إِنَّ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ أَعْوَرُ الْعَيْنِ الْيُمْنَى، كَأَنَّ عَيْنَهُ عِنَبَةٌ طَافِيَةٌ . ” وَأَرَانِي اللَّيْلَةَ عِنْدَ الْكَعْبَةِ فِي الْمَنَامِ، فَإِذَا رَجُلٌ آدَمُ كَأَحْسَنِ مَا يُرَى مِنْ أُدْمِ الرِّجَالِ، تَضْرِبُ لِمَّتُهُ بَيْنَ مَنْكِبَيْهِ، رَجِلُ الشَّعَرِ، يَقْطُرُ رَأْسُهُ مَاءً، وَاضِعًا يَدَيْهِ عَلَى مَنْكِبَىْ رَجُلَيْنِ وَهْوَ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ. فَقُلْتُ مَنْ هَذَا فَقَالُوا هَذَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ. ثُمَّ رَأَيْتُ رَجُلاً وَرَاءَهُ جَعْدًا قَطَطًا أَعْوَرَ عَيْنِ الْيُمْنَى كَأَشْبَهِ مَنْ رَأَيْتُ بِابْنِ قَطَنٍ، وَاضِعًا يَدَيْهِ عَلَى مَنْكِبَىْ رَجُلٍ، يَطُوفُ بِالْبَيْتِ، فَقُلْتُ مَنْ هَذَا قَالُوا الْمَسِيحُ الدَّجَّالُ ”. تَابَعَهُ عُبَيْدُ اللَّهِ عَنْ نَافِعٍ

“Tijdens het slapen in de buurt van de Ka`ba afgelopen nacht, zag ik in mijn droom een man van bruine gelaatskleur de beste iemand kan zien te midden van bruine gelaatskleur en zijn haar was lang dat het viel tussen zijn schouders. Zijn haar was sluik en water was aan het druppelen van zijn hoofd en hij plaatste zijn handen op de schouders van twee mannen tijdens het lopen om de Ka`ba. Ik vroeg, ‘Wie is dit?’ Zij antwoorden, ‘Dit is Jezus, zoon van Maria’. (Sahih Bukhari Vol. 4, boek 55, Hadith 649) 

We zien hier dat de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) twee absoluut verschillende omschrijvingen heeft gegeven voor de Messias uit het verleden, en de Messias die in zou verschijnen om de spirituele glorie van de Islam te herstellen. Over de Messias uit het verleden zegt de Heilige Profeet: ‘Hij had een rode gelaatskleur, krullend haar en een brede borst’, en over de Messias die in de Laatste Dagen zou verschijnen zegt de Heilige Profeet: ‘Hij was een man van bruine gelaatskleur, en had lange- en sluike haren’. Maar toch worden ze beiden aangeduid met ‘Jezus zoon van Maria’, wat duidelijk maakt dat ondanks het feit dat beiden ‘Jezus’ worden genoemd het toch gaat om een ander individu. Daarnaast staan deze overleveringen onder elkaar op dezelfde pagina in Sahih al-Bukhari, wat duidelijk maakt dat Imam Bukhari (moge Allah tevreden met hem zijn) ook begreep dat het een andere individu zou zijn en niet Jezus (as) zelf. 

Geen enkele, authentieke, zwakke of gefabriceerde overlevering vermeld dat de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd dat Jezus (as) levend is en zelf zal terugkeren. Ook alle metgezellen begrepen dat het iemand in zijn gelijkenis zou zijn en hadden bovendien onder leiding van Abu Bakr (ra) overeengestemd dat alle profeten voor de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zijn overleden. De komst van ‘Jezus’ in de Laatste Dagen had dus betrekking op een persoon in de spirituele gelijkenis van Jezus (as). Dit was dus ook wat de Heilige Profeet (vrede zij met hem) en metgezellen begrepen. Het is hoe dan ook een feit, dat er een profeet zou verschijnen in de Laatste Dagen in de Ummah van de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Dus om op basis hiervan iemand te beschuldigen van ongeloof, of om op basis hiervan iemand een ongelovige te noemen, kan alleen door pure onwetendheid en weinig kennis en verstand van de leerstellingen Islam. 

De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap wordt niet alleen als niet-moslim gezien maar wordt ook wereldwijd vervolgt, vooral in de landen Pakistan, Indonesië, Afghanistan en India. Ten gevolge van besluit ‘XX’ in 1984 werd in Pakistan de volgende wet opgelegd: Artikel 298C: “Eender welke persoon vanuit de Qadiani groep of Lahori groep (die zichzelf ‘ahmadis’ noemen) die, direct of indirect, zichzelf voordoet als moslim, of die zijn geloof Islam noemt, of die zijn geloof predikt of propageert, of die anderen tot zijn geloof uitnodigt door gesproken of geschreven woorden of visuele voorstellingen, of op eender welke manier de religieuze gevoelens van de moslims kwetst, zal worden gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaar en een boete.” Ahmadis worden sindsdien wereldwijd onderdrukt, hun gebedsplaatsen worden gesloopt en afgebrand, zij worden mishandelt, zij worden meerdere plaatsen niet toegelaten en vermoord, wegens het feit dat zij hunzelf ‘moslims’ noemen. Ahmadis worden ook beschuldigt dat zij niet geloven in de Kalima (getuigenis dat er geen God is behalve Allah en dat Mohammed zijn boodschapper is). Echter, is dat een valse beschuldiging, alle Ahmadis getuigen: 

لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ 

Er is niemand aanbiddingswaardig behalve Allah, en Mohammed is zijn Boodschapper. 

Zelfs op basis van deze getuigenis worden Ahmadis vervolgt, volgens hen mogen Ahmadis dit niet getuigen omdat zij geloven in een ‘nieuwe’ profeet. 

حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَدِيٍّ، عَنِ الْمِقْدَادِ بْنِ الأَسْوَدِ، حَدَّثَنِي إِسْحَاقُ، حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَعْدٍ، حَدَّثَنَا ابْنُ أَخِي ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عَمِّهِ، قَالَ أَخْبَرَنِي عَطَاءُ بْنُ يَزِيدَ اللَّيْثِيُّ، ثُمَّ الْجُنْدَعِيُّ أَنَّ عُبَيْدَ، اللَّهِ بْنَ عَدِيِّ بْنِ الْخِيَارِ أَخْبَرَهُ أَنَّ الْمِقْدَادَ بْنَ عَمْرٍو الْكِنْدِيَّ، وَكَانَ حَلِيفًا لِبَنِي زُهْرَةَ، وَكَانَ مِمَّنْ شَهِدَ بَدْرًا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَخْبَرَهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَرَأَيْتَ إِنْ لَقِيتُ رَجُلاً مِنَ الْكُفَّارِ فَاقْتَتَلْنَا، فَضَرَبَ إِحْدَى يَدَىَّ بِالسَّيْفِ فَقَطَعَهَا، ثُمَّ لاَذَ مِنِّي بِشَجَرَةٍ فَقَالَ أَسْلَمْتُ لِلَّهِ. آأَقْتُلُهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ بَعْدَ أَنْ قَالَهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ” لاَ تَقْتُلْهُ “. فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّهُ قَطَعَ إِحْدَى يَدَىَّ، ثُمَّ قَالَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا قَطَعَهَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ” لاَ تَقْتُلْهُ، فَإِنْ قَتَلْتَهُ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَتِكَ قَبْلَ أَنْ تَقْتُلَهُ، وَإِنَّكَ بِمَنْزِلَتِهِ قَبْلَ أَنْ يَقُولَ كَلِمَتَهُ الَّتِي قَالَ “. 

Het is overgeleverd dat een man kwam bij de Heilige Profeet (vrede zij met hem) en vroeg: “Stel ik kom een ongelovige tegen en we vechten, en hij treft mijn hand met zijn zwaard en hakt het af en zoekt vervolgens een schuilplaats onder een boom en zegt: “Ik geef over aan Allah (oftewel ik wordt moslim).’ Zou ik hem kunnen doden nadat hij dit heeft gezegd O’ Allah’s Boodschapper? Allah’s Boodschapper zei: “Je zou hem niet moeten doden” Al Miqdad zei, “O Allah’s Boodschapper maar hij had een van mijn twee handen afgehakt, en zij vervolgens pas die woorden?” Allah’s Boodschapper antwoordde je zou het niet moeten doden, voor als je hem doodt, zou hij als een moslim worden gerekend en jij als een ongelovige.” (Sahih Bukhari 4019) 

Zie het prachtige antwoord van de Heilige Profeet (vrede zij met hem). Dit toont ons dat wie dan ook getuigt om in Allah te geloven niet gedood mag worden, zelfs als diegene dat alleen zegt om zijn leven te redden. Ahmadis getuigen om in Allah te geloven, maar worden toch, zonder enige sprake van terughoudendheid, gedood door andere moslims. Zij moeten onthouden dat zij aansprakelijk zullen zijn voor Allah. 

Echter, de moslims volgen hun ‘geleerden’ die hebben overeengestemd dat Ahmadis niet-moslims zijn. De bijeenkomst in 1974 wordt vaak hierbij geciteerd. In het jaar 1974 kwam vele religieuze leiders bijeen en hebben samen overeengestemd om Ahmadis als niet-moslims te verklaren. De opponenten van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap kijken terug naar deze gebeurtenis vol met vreugde en blijdschap. Zij denken dat hun geleerden in deze bijeenkomst hadden gewonnen en dat ze namens de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap geen antwoord hadden op hun vragen. Echter is dit verre van de waarheid en zijn zij zich niet bewust van wat er daadwerkelijk afspeelde bij deze bijeenkomst. Als eerst is er een reden waarom deze bijeenkomst achter gesloten deuren werd gehouden en waarom de discussies die plaatsvonden tot de dag van vandaag niet zijn gepubliceerd. In feite, Sahibzada Farooq Ali Sahib, wie een van de sprekers was in deze bijeenkomst werd gevraagd dat de discussies zijn nu voorbij waarom word het nu niet gepubliceerd? Waarom hij dit werd gevraagd is omdat hij een van de vertegenwoordigers en sprekers was in deze bijeenkomst en het zijn taak zou moeten zijn om dit te publiceren. Echter, op deze vraag antwoordde hij:

“De waarheid is dat als we de inhoud van deze bijeenkomst zouden publiceren zou de helft van Pakistan Ahmadi worden, daarom publiceren we het niet.”

In feite, de derde Khalifa, Hazrat Mirza Tahir Ahmad (aba) heeft meerdere keren aangeboden, dat indien er financiële problemen zijn, is de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap bereid om te betalen voor de kosten voor het publiceren en verspreiden van het inhoud van de bijeenkomst in 1974. Maar er is nooit antwoord gekomen. De werkelijkheid is dat de bijeenkomst in 1974 alleen werd gehouden voor politieke redenen en om aan te kunnen tonen dat ze op ‘officiële wijze’ de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap buiten de Islam hebben gezet. Maar als deze bijeenkomst inderdaad een groot succes was voor de moslimwereld zou de inhoud wereldwijd bekend moeten worden gemaakt. Maar integendeel hebben ze het geheim gehouden omdat zij weten dat de bijeenkomst een vernedering was van hun kant. Op alle vragen die werden gesteld werd compleet en volledig antwoord gegeven waarop geen tegen antwoord gegeven kon worden vanuit de tegenpartij. Maar veel moslims, uit hun onwetendheid citeren deze bijeenkomst met veel blijdschap.

Deze overeenstemming stond als volgt in de krant vermeld: 

“Een van de speciale belangen van deze beslissing is dat de overeenstemming van de Ummah welgesteld op een juiste manier is gedaan. In de gehele geschiedenis van Islam, is er nooit zulk een overweldigend complete overeenstemming geweest op enige belangrijke onderwerp. Naast de grote religieuze geleerden, houders van Shar’a, alle politieke leiders, en politieke leiders van elke groep hebben overeengestemd op deze consensus. Naast dezen, alle sufia karam, aarifeen billah, de leiders van tassawaf en praktijken hadden een complete instemming. Exclusief Qadianis (Ahmadis), gingen alle anderen van de 72 sekten wie worden gezien als moslims, akkoord en waren blij met de oplossing van deze affaire. Onder de leiders van de natie en a’maideen, is er geen enkele groep welk geen vreugdevolle houding heeft tegenover deze beslissing. Het volk zou dit moeten worden bekendgemaakt.” (“Nawai Waqt”, Lahore Pakistan, 10 Oktober 1974 p4.) 

We zien uit dit krantenbericht dat van de 73 sekten in totaal, er 72 volledig overeenstemden dat 1 sekte niet in Islam valt en dat is de Ahmadiyya Gemeenschap. Veel moslims volgen deze ulema blindelings en vinden dus ook dat Ahmadis niet-moslims zijn omdat hun ulema dat vinden. Hoe dan ook, wat zei vergeten is Islam en wat de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft gezegd. Dit was in feite geprofeteerd om te gebeuren volgens de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem): 

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلاَنَ، حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الْحَفَرِيُّ، عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ زِيَادِ بْنِ أَنْعُمَ الإِفْرِيقِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ يَزِيدَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم  ” لَيَأْتِيَنَّ عَلَى أُمَّتِي مَا أَتَى عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ حَتَّى إِنْ كَانَ مِنْهُمْ مَنْ أَتَى أُمَّهُ عَلاَنِيَةً لَكَانَ فِي أُمَّتِي مَنْ يَصْنَعُ ذَلِكَ وَإِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ تَفَرَّقَتْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلاَّ مِلَّةً وَاحِدَةً قَالُوا وَمَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي ” . قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ مُفَسَّرٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لاَ نَعْرِفُهُ مِثْلَ هَذَا إِلاَّ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ . 

Overgeleverd door Abdullah bin Amar (ra) dat de Heilige Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd, “Voorzeker mijn mensen zal (hetzelfde) overkomen zoals wat de Israëlieten overkwam, het zal gelijkenissen dragen zoals een schoen in een schoenpaar gelijkenis draagt aan de andere (schoen), zoveel, dat als er iemand onder de Israëlieten was die openlijk overspel pleegde met zijn moeder er ook mensen zullen zijn in mijn Ummah die dat ook zullen doen, waarlijk de Israëlieten waren onderverdeeld in 72 sekten maar mijn mensen zullen worden onderverdeeld in 73 sekten, zij zullen allen in het Vuur zijn behalve één.” De metgezellen vroegen, ‘Wie zijn zij O’ Boodschapper van Allah,’ de Heilige Profeet (vrede zij met hem) zei, “Zij zijn degenen die zullen zijn net als mij en mijn metgezellen.” (Jami` at-Tirmidhi 2641) 

De Heilige Profeet (vrede zij met hem) heeft duidelijk verklaart dat de moslims zouden worden onderverdeeld in 73 sekten en allen in het Vuur zullen zijn behalve één. Oftewel, 72 in het Vuur, en slechts 1 van hen zal de ware zijn. Is dit niet een ironische beslissing van de geleerden. De geleerden stemmen allemaal overeen, ‘Wij 72 sekten zijn moslim, maar 1 sekte zetten wij uit Islam’, Daarentegen zegt de Heilige Profeet (vrede zij met hem), ’72 sekten zullen in het Vuur zijn en 1 zal de ware zijn’. Wie moeten we nu geloven, de zogenaamde geleerden, of de profetie van de Heilige Profeet (vrede zij met hem)? Wanneer de sahaba vroegen aan de Heilige Profeet (vrede zij met hem), “Wie zijn zij O’ Boodschapper van Allah”, antwoordde de Profeet, “Zij zijn degenen die zullen zijn net als mij en mijn metgezellen.” Dit toont aan dat de overige 72 sekten gelijkenissen zullen dragen aan de Israëlieten (de Joden) behalve één, de ware sekte. Er zou dus een manier moeten zijn om 72 sekten te kunnen onderscheiden van de ene ware sekte. Uit de overlevering kan worden geconcludeerd dat het gedrag van de 72 sekten gelijkenissen zal dragen aan het gedrag van de Joden, maar de ene ware sekte zou gelijkenissen dragen aan de Profeet (vrede zij met hem) en zijn metgezellen. We zullen niet in details gaan met betrekking tot het gedrag van de 72 sekten, hoe dan ook, we zullen een van de meest belangrijke gelijkenis aantonen van deze sekten met de Joden in de tijd van de verschijning van de Messias (Jezus), en met betrekking tot wat zij geloofden. 

De Joden geloofden dat de voorgaande profeet, Ilyas (as), oftewel Elijah, naar de Hemel was verheven en dat hij nogmaals zou worden nedergezonden. Dus toen Jezus (as) verscheen en beweerde dat Johannes de Doper diezelfde Elijah is, werd hij verworpen, omdat de Joden afwachtten om de letterlijke terugkomst van Elijah (as) vanuit de Hemel. Op gelijke wijze, in de tijd van de Messias, de 72 sekten van Islam, hielden allen het geloof, dat Jezus (as) werd verheven naar de Hemel met zijn ziel en menselijke lichaam, en dat dezelfde Jezus (as) in de Laatse Dagen zou worden nedergezonden in de Ummah van de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem). Dus toen Ahmad (as) beweerde om de verwachte Messias te zijn, werd hij verworpen, omdat de moslims afwachtten op de letterlijke terugkomst van Jezus (as) vanuit de Hemel. En ook zij, wachtten op twee verschillende individuen, een priesterlijke messias en een krijgers messias. Op gelijke wijze, wachtten de 72 sekten van Islam, op twee verschillende individuen, een Imam Mahdi en een Messias. Voor hoelang zullen de moslims het volhouden om te wachten op deze ‘Messias’? De Beloofde Messias en Imam Mahdi is al verschenen: Mirza Ghulam Ahmad (as).

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) schrijft het volgende: 

“Onthoudt, dat niemand zal worden nedergezonden vanuit de hemel. Al ons opponenten die in leven zijn vandaag zullen overlijden en niemand zal Jezus, zoon van Maria vanuit de hemel zien nederkomen. Dan, zal hun volgende generatie overlijden en niemand van hen zal dit spektakel zien gebeuren. Dan zal hun volgende generatie overlijden zonder de zoon van Maria te zien nederkomen vanuit de Hemel. Dan zal God hun ongerust maken dat hoewel de tijd van de superioriteit van het kruis voorbij is, en de wereld grote veranderingen is ondergaan, en toch de zoon van Maria niet hebben zien nederkomen vanuit de Hemel. Dan zullen de wijze mensen ineens dit geloof opgeven. De derde eeuw na vandaag zal niet tot zijn einde zijn gekomen wanneer zij die dit geloof houden, hetzij moslims of christenen, alle hoop zullen verliezen en dit geloof opgeven in walging. Er zal dan alleen een religie zijn dat zal heersen in de wereld en alleen een leider. Ik ben slechts gekomen om het zaad te zaaien, welk gezaaid is door mijn hand. Nu, zal het uitlopen en groeien en niemand zal in staat zijn om haar groei tegen te houden.” 

Met betrekking tot de ware sekte zei de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem), “Zij zullen zijn net als mij en mijn metgezellen”. 

Wij menen dat deze gelijkenis vermeld in de hadith betrekking heeft tot alle aspecten van het leven van de leden van deze Jama’at. Men zou dat kunnen opmerken in hun Taqwa en verschillende gebeurtenissen in hun leven. Hoe dan ook, omdat verschillende personaliteiten karakters verschillend waarnemen kunnen we op basis daarvan geen gegronde vergelijking maken. Er zijn wel een aantal feitelijke gebeurtenissen met betrekking tot de Heilige Profeet (vrede zij met hem) en sahaba welke zijn opgenomen in de geschiedenis zowel als in de Heilige Koran, die ons laten zien dat deze gebeurtenissen op dezelfde wijze opnieuw afspeelden in Jama’at Ahmadiyya. Ik zal slechts een aantal van deze gebeurtenissen opnoemen: vervolging, de financiële opofferingen, dezelfde soort beschuldigingen, emigratie naar een andere land wegens vervolging en geloofsovertuigingen, het opofferen van levens voor hun geloof, gelijkenis met betrekking tot de beloningen en nog veel meer andere gelijkenissen. De Ahmadiyya Jama’at hoeft in feite niets te bewijzen, want volgens hun eigen overeenstemming, zetten zij 72 sekten tegenover 1 sekte en dat is de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap.

Hoe dan ook, men moet dus niet blindelings zogenaamde geleerden volgen, maar moet zelf op onderzoek uit gaan. Ahmadis zijn moslims volgens de Heilige Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en niemand heeft het recht om die definitie te veranderen. 

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) schrijft: “Vrees de Almachtige God en houdt uw tong in bedwang waarmee u mij een ongelovige noemt. Voorzeker de Almachtige God weet dat ik een Moslim ben. Ik getuig dat er niemand waardig is te worden aanbeden, behalve Allah, de Ene zonder deelgenoot; en ik getuig dat Mohammad Zijn dienaar en Boodschapper is. Vrees Allah en zeg niet: U bent géén Moslim. Vrees de Koning naar wie u zal worden teruggebracht.” (Izala-e-Auham, Ruhani Khaza’in, vol.3, blz. 102.) 

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) schrijft verder: “Geen deel van mijn doctrine is in tegenstelling tot de geboden van Allah en zijn Profeet (vrede zij met hem). Als iemand zulks denkt moet het komen door zijn misverstand. Wie mij nog steeds ziet als een kafir, en niet weerhoudt om mij zulks te noemen, moet onthouden dat hij ter verantwoording zal worden gehouden na zijn dood. Ik roep God, de Glorierijke, tot getuige dat ik zulk standvastig geloof in God en zijn Boodschapper heb dat als het geloof van alle mensen van deze eeuw zou worden gezet aan een kant en mijn geloof aan de andere kant, dan zou, door Allah’s genade, mijn geloof bewezen zijn om zwaarder te wegen.”